Belangrijk!

Het Coronavirus hoeft een taxatie van uw motor of auto niet in de weg te staan. Wij houden ons aan de RIVM richtlijnen zodat de taxatie veilig kan worden uitgevoerd. Neem dus gerust contact op voor een afspraak.

Hét adres voor een gedegen en onafhankelijke taxatie van uw Porsche 911® 
Z

alle luchtgekoelde MODELLEN

Z

classics, customs & backdates

Z

Kwaliteit & snelheid

Taxatie Porsche 911® luchtgekoeld

In de praktijk is geen enkele Porsche 911® luchtgekoeld gelijk. Daarom is het niet altijd mogelijk om een juiste vervangingswaarde te bepalen op basis van het kentekenbewijs. Wat op papier een 911T, 3.2, 964 of een Porsche® 993 is, kan in de praktijk namelijk best een custom, outlaw, backdate of een 911 racer geworden zijn. En wanneer uw Porsche 911® luchtgekoeld af fabriek geleverd is met tal van opties kan dat een behoorlijke meerwaarde vertegenwoordigen.

Door ervaring in het restaureren en customizing van Porsche 911® luchtgekoeld beschikken wij over ruime kennis om uw Porsche® op een juiste manier te taxeren. Hierbij worden alle specificaties en opties, inclusief evt. modificaties en tuning in het taxatierapport opgenomen. Lees
hier meer informatie over taxeren en hoe dat in zijn werk gaat. 

Over Beerens Taxaties
Beerens Taxaties is als onafhankelijk erkend Register-Taxateur Motorvoertuigen gespecialiseerd in het taxeren van Porsche 911® luchtgekoeld. Zowel classics, customs als backdates. Wij taxeren met kennis en ervaring, objectief en met een hoge kwaliteitsstandaard voor particulieren en verzekeringsmaatschappijen. Ook voor een aankoopinspectie en/of advies, kunt u van onze kennis en ervaring gebruik maken. 

Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op!

Vul hieronder uw gegevens in of bel met +31 (0)6 53 55 03 59

* verplichte velden

Het ontstaan en de geschiedenis van de Porsche 911® luchtgekoeld

Ferdinand Alexander Porsche (bijgenaamd “Butzi”), geboren 11 december 1935 te Stuttgart, was de zoon van Ferry Porsche en kleinzoon van Ferdinand Porsche en auto-ontwerper. Hij ontwierp het eerste model van de Porsche 911, deze werd oorspronkelijk op de markt gebracht als Porsche 901.

Op 12 september 1963 werd door Porsche het model 901 voor het eerst aan het publiek getoond op de autosalon van Frankfurt. Het nummer moest echter worden veranderd omdat Peugeot het merkrecht claimde op alle automodelnummers bestaande uit drie cijfers met een nul in het midden. Toen werd gekozen voor 911. De Porsche 911 kwam in 1964 op de markt met een 2.0 liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor die achterin was geplaatst en 130 pk leverde.

In de loop der jaren werd het aantal modellen uitgebreid. Zo kwam in 1966 de 911S met 160 pk en in 1966 de Targa op de markt, als een ‘veiligheidscabriolet’ met permanent gemonteerde rolbeugel. De Targa is vernoemd naar de vele overwinningen van Porsche bij de Targa Florio-races op Sicilië. Porsche combineerde bij deze uitvoering het gevoel van een cabriolet met de zekerheid van een rolbeugel. De eerste types, softwindow genaamd, hadden een uitritsbare plastic achterruit. Vanaf 1968 werd de Targa met vaste glazen achterruit geleverd. Vanaf modeljaar 1969 werd de wielbasis met 57 mm. vergroot, met een verbeterd rijcomfort als resultaat en tegelijkertijd een meer stabiele rijdynamiek t.o.v. de SWB.

F modellen
Deze worden ook wel longhood modellen genoemd. In de loop der jaren groeide de motorinhoud van 2,0 naar 2,2 en 2,4 liter. Ook waren er meerdere uitvoeringen leverbaar: de standaard T, het comfortmodel E, de luxe L en de sportieve S.
Voor modeljaar 1973 kwam de Carrera RS (Renn-Sport) uit met een 2,7 liter motor. Deze was bedoeld voor de racerij maar kon ook op de openbare weg gereden worden. Bij de RS was alles in het werk gesteld om gewicht te reduceren. De RS is duidelijk te herkennen aan zijn kenmerkende spoiler achterop de auto, een zogenaamde “ducktail”. De naam Carrera werd door Porsche voor het eerst gebruikt in 1955, vernoemd naar een klasse overwinning in de Carrera Panamericana van 1953. Carrera is Spaans voor “race”.

G modellen
Vanaf modeljaar 1973 werden de auto’s uitgerust met een 2,7 liter motor en hadden ze aluminium bumpers met harmonicarubbers aan de zijkant. Dit was noodzakelijk om te voldoen aan de Amerikaanse wetgeving op het gebied van veiligheid. Vanaf modeljaar 1976 werd de Porsche gebouwd van verzinkt staal om roesten tegen te gaan.
In 1974 werden de 3.0 liter motoren geïntroduceerd. In eerste instantie in de Carrera 3.0 en de Turbo en vanaf 1977 in de SC modellen. Ook in de racerij laat Porsche duidelijk van zich horen met modellen als de 3.0 ltr. RSR en de 2.8 ltr. Turbo Carrera van 1974.
De Turbo-uitvoeringen van 1975 tot 1989 werden onder de naam 930 gebracht. In 1984 volgde de Carrera 3.2 wat het laatste G model betekende. Deze is geproduceerd tot 1989.

964 Carrera 4 en 2 modellen
Vanaf 1989 kwam er een totaal nieuwe 911 op de markt. Al leek deze sterk op zijn voorganger, toch was de auto voor 80% vernieuwd. In eerste instantie als 4-wiel aangedreven versie en vanaf 1990 ook als 2-wiel aangedreven versie met automatische Tiptronic versnellingsbak en 250 pk. Deze modellen bleven leverbaar tot in 1993 met als laatste de Carrera 2 Speedster en het jubileummodel “dertig jaar 911”.

993 modellen
1993: de 911 993 wordt op de markt gebracht als laatste luchtgekoelde 911. De nieuwe 993 wordt geleverd met een 3.6 ltr. luchtgekoelde boxermotor met 272 pk. en een multi-link achterwielophanging. In 1994 komt de nieuwe Carrera 4 gevolgd door de Carrera RS met 300 pk. en later de Turbo met 408 pk.
In 1995 worden de nieuwe Targa en Carrera 4S aangekondigd en in 1996 de introductie van de Carrera S met alleen achterwielaandrijving.

Van luchtkoeling naar waterkoeling
In de jaren negentig konden de luchtgekoelde motoren de vraag naar betere prestaties niet meer bijbenen en bovendien werd het steeds moeilijker om te voldoen aan de strenger wordende emissie-eisen. Dat betekende in 1997 het einde van het luchtgekoelde tijdperk.

Porsche 911® modellen en types luchtgekoeld

F modellen
2.0 ltr. 1963: Porsche 901 coupe SWB, 1964: Porsche 911 coupe SWB, 1966: Targa soft window, 911S, 1967: 911T, 911L, 1968: 911E, 911 Targa met glazen achterruit, 1969: einde SWB. 
2.2 ltr. 1969: 911T, 911E, 911S, Targa, 1970: Carrosserie (delen) worden verzinkt.
2.4 ltr. 1971: 911T, 911E, 911S, Targa, 1971: Ölklappe.
2.7 ltr. 1973: 911, 911T, 911S, Targa, Carrera, Carrera RS, Jubileum model.

G modellen
3.0 ltr. 1974: 3.0 Turbo, Carrera RS, 2.8 RSR, 1976: Carrera 3.0, Volledig verzinkte carrosserie, 1977: 3.3 Turbo, 911SC, 911SC Targa, 1982: SC Cabriolet.
3.2 ltr. 1984: Carrera, Targa, Cabriolet, WTL, 1985: 3.3 Turbo in Targa, Cabriolet, 1986: 3.3 Turbo flat nose,1987: Club Sport, 1988: Jubileum model, 1989: Speedster.

964 modellen
3.6 ltr. 1989: 964 C4, 964 C2, Targa – Cabriolet, 1990: 964 Turbo 3.3 ltr., 1992: 964 Carrera 2 RS, 964 Turbo 3.6 ltr., 1993: 964 Carrera 2 Speedster, 964 Jubileum model, 964 RS 3.8.

993 modellen
3.6 ltr. 1992:
993 3.3 Turbo S, 1993: 993 3.6 ltr., 1994: 993 Carrera 4, 993 Cup, 1995: 993 Carrera RS, 993 Turbo, 993 GT2, 993 Carrera 4S, 993 Targa. 1996: 993 Carrera S, 1997: Laatste luchtgekoelde 911(993) uit productie.


Porsche 911® motoren luchtgekoeld

1964: 6 cilinder boxermotor 2.0 ltr. 911 130 pk., 1966: 6 cilinder boxermotor 2.0 ltr. 911S 160 pk., 1967: 6 cilinder boxermotor 2.0 ltr. 911T 110 pk., 911L 130 pk., 1968: 6 cilinder boxermotor 2.0 ltr. 911E 140 pk., 911S 170 pk., 1969: 6 cilinder boxermotor 2.2 ltr. 911T 125 pk., 911E 155 pk., 911S 180 pk., 1972: 6 cilinder boxermotor 2.4 ltr., 911T 130 pk., 911E 165 pk., 911S 190 pk., 1973: 6 cilinder boxermotor 2.7 ltr. 911RS 210 pk.,1973: 6 cilinder boxermotor 3.0 ltr. 911RS 230 pk., 1974: 6 cilinder boxermotor 2.7 ltr. 911 150 pk., 911S 175 pk., 911 Carrera 210 pk., 1974: 6 cilinder boxermotor 2.8 ltr. 911 RSR 300 pk., 1974: 6 cilinder boxermotor 3.0 ltr. Carrera RS 3.0 230 pk.,3.0 Turbo 260 pk., 1975: 6 cilinder boxermotor 3.0 ltr. 911 3.0 Carrera 200 pk., 1977: 6 cilinder boxermotor 3.0 ltr. 911 SC 180 pk., 1977: 6 cilinder boxermotor 3.3 ltr. 911 3.3 Turbo 300 pk., 1979: 6 cilinder boxermotor 3.0 ltr. 911 SC 188 pk., 1980: 6 cilinder boxermotor 3.0 ltr. 911 SC 204 pk., 1984: 6 cilinder boxermotor 3.2 ltr. 911 3.2 231 pk., 1989: 6 cilinder boxermotor 3.6 ltr. 911 964 250 pk., 911 964 2RS 260 pk., 1990: 6 cilinder boxermotor 3.3 ltr. 911 964 Turbo 320 pk., 1992: 6 cilinder boxermotor 3.6 ltr. 911 964 Turbo 360 pk., 1993: 6 cilinder boxermotor 3.6 ltr. 911 993 272 pk., 1995: 6 cilinder boxermotor 3.6 ltr. 911 993 RS 300 pk., 911 993 Turbo 408 pk., 911 993 GT2 430 pk.  


Porsche 911® versnellingsbakken

1963: 901/0 – 5 versn. dogleg, 1966: 901/2 – 5 versn. dogleg, 1967: 905 Sportomatic 4 versn., 1970: 911 – 4 versn. 911T, 1970: 911 – 5 versn., 1972: 915 – 4 versn., 1972: 915 – 5 versn., 1975: 930/30 – 4 versn. Turbo, 1976: 925/09 Sportomatic 3 versn., 1986: G50 – 5 versn., 1990: G64 – 5 versn., 1990: Tiptronic, 1995: G50 – 6 versn.